Dodge WC 51 a WC 52

Automobily řady Dodge WC vznikly dle požadavku americké armády, která si byla vědoma, že její vozový park se skládá z vozidel od více jak 120 druhů výrobců, a která chtěla mít univerzální druh, který bude mít množství společných náhradních dílů. Roku 1937 uzavřelo ministerstvo obrany s koncernem Chrysler smlouvu na vývoj automobilu s pohonem všech náprav. Továrna Dodge nabídla svůj prototyp 1,5 tunového automobilu, který byl podroben zkouškám. Poté následovala výroba menšího sériového množství, které bylo též dále testováno a firma pracovala na dalším zlepšení. Po úspěšném provedení zkoušek armáda objednala hromadnou sériovou výrobu a celá kapacita továrny Dodge byla využita na výrobu automobilů pro vojenské složky. Do výroby byl zaveden půltunový užitkový automobil ve třech základních variantách: valník, velitelský a zdravotnický. Od roku 1940 došlo i k produkci dalšího tříčtvrtětunového typu. Celkem bylo do roku 1945 přes 400 tisíc kusů užitkových vozidel všech typů. Vozidla byla za války dodávána spojencům, v rámci smlouvy o půjčce a pronájmu i do SSSR, který je užíval ve velké míře. Několik automobilů měla ve svém stavu i čs. samostatná obrněná brigáda a 1. československý armádní sbor.

 

Dodge WC 52 1942 Pavla Rogla

Dodge WC 51 J.K. Dundee