M8 B31 - Detroit

V roce 2007 Jirka a Monika Sklenářovi pomýšleli o koupi Half Trucku, na podzim se naskytla možnost zakoupit v řeckém kovošrotu skelet obrněného vozu Ford M8. Majitel kovošrotu objevil nový dieselový motor, který se originálně montoval v rámci inovace v šedesátých letech minulého století. Na podvalníku dorazil v dubnu 2008, včetně motoru.

 

Ihned začala příprava renovace. Jelikož bylo vozidlo prodlouženo a motorová část zvýšena pro zástavbu jiného motoru, bylo nutné zkrátit na původní délku a výšku. Jako téměř nemožné se ukázalo získat originální benzinový motor včetně příslušenství. Padlo rozhodnutí instalovat zpět dieselový motor. V rámci zachování originální karosérie doznal motor značných úprav a povedla se zástavba do původní karoserie. Skelet byl kompletně opískován a opatřen novým lakem. Po opětovné montáži motoru bylo přikročeno k testování chlazení, brzd a elektroinstalace. Interiér spodní části vozu byl osazen původním vnitřním vybavení nebo replikami muničních schránek, přístrojové desky a vybavení pro posádku. V tomto stavu (bez věže) se M8 objevil v lednu na akci Ardeny 2010 v Milovicích.

 

Poté bylo přistoupeno k renovaci dělové věže. Kompletní vybavení věže mimo kanonu se dochovalo původní. Věž byla osazena maketou původního děla, která zároveň slouží jako držák perkusního salutního děla na černý prach. Dodatečně byla věž osazena kruhovou montáží a kulometem Browning .50 a spřaženým kulometem s kanonem .30. Označení vozidla odpovídá konkrétnímu vozu, který se mimo jiné zúčastnil Mise Velichovky, a dle dobových fotografií bylo vozidlo vystrojeno.

Podle výrobního čísla 942 je velmi pravděpodobné, že se jedná o druhý nejstarší dochovalý kus, který byl vyroben v červenci 1943 (nejstarší dochovalý je ve Velké Británii). Na tomto starším modelu je plechová podlaha přímo od výrobce. Po zkušenostech z italské fronty, kde bylo jejich první nasazení, byly největší ztráty po nejetí na minu. Novější model měl pancéřovou podlahu od výroby. Výrobce pro starší modely zaslal sadu pancéřových dílů, které se navařily v polních podmínkách. V této úpravě se toto vozidlo dochovalo. Další rozdíl je v bočním pancéřování, kdy u starších modelů je ohýbané, novější mají svařovaný. Největší rozdíl mezi starým a novým modelem je při pohledu na zadní část. U starého modelu jsou šikmé podběhy a výfuk v dolní části, nový model má rovné podběhy a výfuk vyveden do horní části podběhu

 

Kompletní renovace trvala téměř dva roky a premiéra proběhla na 65. výročí v květnu 2010 po jihozápadních Čechách. Zakončena byla na slavnostech svobody v Plzni a v Praze. Do dnešního dne bylo bez vážnějších poruch najeto po vlastní ose více než 10 000km. Jako zajímavost je, že vozidlo bylo darováno k výročí svatby Monice, která je jedinou ženou v Evropě řídící M8.