Mise Velichovky 2012

S myšlenkou udělat co nejvěrnější rekonstrukci Mise Velichovky se Jirka Sklenář zaobíral od doby, co zrenovoval M8 v barvách 16. obrněné, která se zúčastnila Velichovské mise v roce 1945. Na jaře 2012 společně s Pavlem a Tomášem začaly přípravy a v rekordně krátké době se povedlo i díky zájmu starostů a zastupitelstev zařídit povolení do všech plánovaných měst.

V podvečer šestého května začíná ožívat plzeňská Proluka. Přijíždí 4. obrněná z Pelhřimova, velitelé konvoje i řidiči dostávají telegrafy s rozkazem i německý zmocněnec je již na místě. Do pozdních nočních hodin se balí výstroj na následující dva dny.

Budíček je na šestou hodinu, rychlá snídaně, zabalit lehátka a v půl sedmé nástup před odjezdem. Velitel konvoje major Carl O. Dowd dává poslední rozkazy a instrukce a v sedm hodin konvoj vyjíždí směr Velichovky. Konvoj doprovází i novinářský Jeep s fotografem a kameramanem.

První zastávka je ve Zdicích, ladíme poslední detaily při příjezdech do obcí a měst.  Po krátké pauze pokračujeme do Berouna a na náměstí vjíždíme krátce před osmou hodinou. Konvoj budí nejen ospalé město, ale i strážníky městské policie, kteří nás taktně upozorňují, že jsme vjeli do jednosměrky z druhé strany.  Setkáváme se i s pamětníkem květnového povstání, který si přivstal a přišel nás přivítat. Půlhodina v Berouně utekla, je na čase vyrazit.

Cesta do Prahy chladným ránem probíhá klidně a při průjezdech obcemi se bavíme překvapeným výrazem náhodných kolemjdoucích. Na okraji Prahy konvoj zastavuje a čekáme na státní policii, která nám poskytne doprovod při průjezdu městem až do Dejvic, kde jsme již netrpělivě očekáváni. Na náměstí Svobody vjíždíme krátce po jedenácté hodině a vítá nás dav lidí jako před 67 lety. Díky zvukové aparatuře seznamuje Tomáš Jákl z VHÚ diváky s historií mise i technikou.  Vydávají se "K dávky" a po čtyřiceti minutách se za asistence policie vydáváme na nejdelší přejezd do Hradce Králové.

Ze zamračeného rána se vyklubal příjemný slunečný den, a tak cesta ubíhá velmi svižně. Již v průběhu Slavností svobody domluvil Tomáš setkání s Českou televizí a tak novinářský Jeep je v plném nasazení. Podle naší polohy postupně zpřesňujeme setkání s přenosovým vozem, který nám jede vstříc. Díky výbornému řidiči Hawkinsovi jsme jednou před a podruhé za konvojem. Až u Vlkova se vzdalujeme a v kopci se jako předvoj setkáváme s kolegy novináři. Neplánovaně zastavujeme v Chlumci nad Cidlinou, kde budíme značný rozruch a zároveň poskytneme ČT rozhovor. Setkáváme se i s pamětníkem mise a je jasné, že příští rok nemůžeme Chlumec vynechat.

Konvoj se pomalu blíží do centra Hradce Králové, kde před kostelem hlídkuje německé obrněné vozidlo a posádka nevěřícně sleduje příjezd Američanů, kteří přeci mají být v Plzni a ne zde. Napětí stoupá, objevují se čeští četníci a až zmocněnec plukovník Meyer-Detring situaci uklidňuje. Za doprovodu městské policie projíždíme hladce městem a po pár kilometrech vjíždíme do zámeckého parku ve Smiřicích. Stín staletých stromů nám poskytuje ve slunném odpoledni několik minut k odpočinku. Zájem je veliký a nestíháme odpovídat na všechny otázky ohledně mise i samotné techniky.

Předposlední zastavení je na náměstí v Jaroměři, kam přijíždíme před šestou hodinou. Čeká nás zpola zaplněné náměstí a po zaparkování na vyhrazeném místě jsme opět v obležení zvědavců. Aby ne, je to poprvé, kdy se konvoj a zejména vozy M8 objevily ve městě od skončení Druhé světové války.  Z Jaroměře je to, co by kamenem dohodil do Velichovek.

V půl sedmé po 67 letech projíždí konvoj kolem lázeňského areálu až k původnímu hostinci, kde nás vítá starosta i místní obyvatelé. Ubytování nalézáme v bývalém hostinci, kde Američané v roce 1945 trávili čas před návratem zpět do Plzně. Starosta zajistil večeři v nedalekém hostinci a v nočních hodinách usínají i poslední z nás.

Úterní ráno protne seržantovo „ vstávat, za chvilku je snídaně“. Po snídani stavíme tábor, rovnáme konvoj na vyhrazeném místě a vyvěšujeme archívní fotografie z roku 1945. Zájem předčí naše očekávání a Tomáš Jákl několikrát v průběhu dne přednáší o historii mise i technice. Přicházejí pamětníci podělit se o zážitky, které jim od dětství utkvěly v paměti. V poledne přejíždí konvoj do lázeňského areálu a u památníku pokládáme květiny.  Ve dvě hodiny je sbalen tábor a po rozloučení vyrážíme zpět.

Mise Velichovky 2012 je za námi, jednalo se o jednu z nejpovedenějších akcí roku a děkujeme všem zúčastněným za nasazení, obcím za podporu a těšíme v roce 2013.